Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(49)
Forma i typ
Książki
(49)
Publikacje naukowe
(32)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(12)
Proza
(3)
Poezja
(2)
Dostępność
dostępne
(49)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(49)
Autor
Zatorski Tadeusz (1960- )
(6)
Nowak Piotr (1966- )
(5)
Bielecki Krzysztof
(3)
Jadacki Jacek Juliusz (1946- )
(3)
Serafin Andrzej (1980- )
(3)
Skrzypek Marian (1935- )
(3)
Wawrzynowicz Andrzej (1968- )
(3)
Agamben Giorgio (1942- )
(2)
Cieszkowski August (1814-1894)
(2)
Domański Juliusz (1927- )
(2)
Dowgird Anioł (1776-1835)
(2)
Heine Heinrich (1797-1856)
(2)
Herbich Piotr (1975- )
(2)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(2)
Magnone Lena (1980- )
(2)
Meillassoux Quentin (1967- )
(2)
Rychter Marcin (1974- )
(2)
Tokarski Jan (1981- )
(2)
Ugniewska Joanna (1945- )
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Asimov Isaac (1920-1992). Kula bilardowa
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Badiou Alain (1937- )
(1)
Czemiel Grzegorz (1983- )
(1)
Diderot Denis (1713-1784)
(1)
Dimitrijević Ivan (1984- )
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Filozofia moralna
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Psychologia
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Teologia przyrodzona
(1)
Fauconnier Gilles (1944- )
(1)
Fert Józef (1945- )
(1)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Frank Manfred (1945- )
(1)
Gauchet Marcel (1946- )
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Górniak-Morgan Ewa
(1)
Harman Graham (1968- )
(1)
Herbich Tomasz
(1)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(1)
Kimhi Irad
(1)
Koyré Alexandre (1882-1964)
(1)
Kuczyński Rafał (1982- )
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Kuźniarz Bartosz (1979- )
(1)
Lach-Szyrma Krystyn (1791-1866)
(1)
Lipiec Emilia (1985- )
(1)
MacDonald Paul S. (1951- )
(1)
Madej Wojciech (1959-2010)
(1)
Michalska Izabela (1981- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Olszewski Mikołaj (filozofia)
(1)
Pawlaczyk Krystian (1989- )
(1)
Pieróg Stanisław (1946- )
(1)
Rosiński Krzysztof
(1)
Rutkowski Krzysztof (1953- )
(1)
Rymkiewicz Wawrzyniec
(1)
Rzewuski Paweł (1990- )
(1)
Safranski Rüdiger (1945- )
(1)
Schmitt Carl (1888-1985)
(1)
Sommer Andreas Urs (1972- )
(1)
Szondi Peter (1929-1971)
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Eden
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Hermeneutyka Schleiermachera dziś
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Inna strzała : początki późnego stylu hymnicznego u Hölderina
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Nadzieja w tym, co przeszłe : o Walterze Benjaminie
(1)
Szondi Peter (1929-1971). O poznaniu filologicznym
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Prowadzony cieśnią : o zrozumiałości współczesnego wiersza
(1)
Szondi Peter (1929-1971). Waltera Benjamina obrazy miast
(1)
Taubes Jacob (1923-1987)
(1)
Tocqueville Alexis de (1805-1859)
(1)
Turner Mark (1954- )
(1)
Walerich-Szymani Ewa (1970- )
(1)
Warchala Michał (1977- )
(1)
Wolter (1694-1778). Filozof ignorant
(1)
Wolter (1694-1778). Komentarz do książki O przestępstwach i karach
(1)
Wolter (1694-1778). Nagroda za sprawiedliwość i ludzkość
(1)
Wolter (1694-1778). Osobliwości przyrody
(1)
Wolter (1694-1778). Pytania Zapaty
(1)
Wolter (1694-1778). Rozmowa kapłona z pulardą
(1)
Wolter (1694-1778). Rozmowy Lukrecjusza z Posejdoniosem
(1)
Wolter (1694-1778). Traktat metafizyczny
(1)
Wudarska Kinga (1986- )
(1)
Łobodowski Józef (1909-1988)
(1)
Łobodowski Józef (1909-1988). Tradycja Romantyczna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(23)
2010 - 2019
(26)
Okres powstania dzieła
2001-
(34)
1901-2000
(11)
1801-1900
(8)
1945-1989
(8)
1701-1800
(4)
1918-1939
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(45)
Język
polski
(43)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(5)
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura polska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Filozofia
(6)
Literatura niemiecka
(4)
Metafizyka
(4)
Antropologia filozoficzna
(3)
Filozofia polityczna
(3)
Logika
(3)
Ontologia
(3)
Społeczeństwo
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Ekonomia
(2)
Eschatologia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia języka
(2)
Filozofia polska
(2)
Filozofia społeczna
(2)
Historiozofia
(2)
Humanizm (prąd)
(2)
Idea (filozofia)
(2)
Kobieta
(2)
Literatura angielska
(2)
Myślenie
(2)
Polityka
(2)
Psychoanaliza
(2)
Romantyzm
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Szczęście
(2)
Tematy i motywy
(2)
Teologia
(2)
Tradycja
(2)
Umysł
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Absolut
(1)
Agamben, Giorgio (1942- )
(1)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy
(1)
Arendt, Hannah (1906-1975)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bóg
(1)
Böhme, Jakob (1575-1624)
(1)
Börne, Ludwig (1786-1837)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cieszkowski, August (1814-1894)
(1)
Commedia dell'arte
(1)
Człowiek
(1)
Demokracja
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dusza
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyskurs
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Etos
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia literatury
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Filozofia przyrody
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia renesansu
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofia włoska
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Frege, Gottlob (1848-1925)
(1)
Fłorienski, Pawieł (1882-1937)
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Heine, Heinrich (1797-1856)
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia
(1)
Historia społeczna
(1)
Historiografia
(1)
Hobbes, Thomas (1588-1679)
(1)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(1)
Ideologia
(1)
Kapitalizm
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Komedia
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konieczność (filozofia)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Kościół katolicki
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Kultura chrześcijańska
(1)
Kupcy
(1)
Kłamstwo
(1)
Latour, Bruno (1947-2022)
(1)
Literatura
(1)
Miasta
(1)
Mitologia
(1)
Miłość
(1)
Natura ludzka
(1)
Nauki społeczne
(1)
Niemcy (naród)
(1)
Obywatelskie nieposłuszeństwo
(1)
Temat: dzieło
Philosophie de l'histoire
(1)
Ιstoria tou Peloponnēsiakou Polemou
(1)
Temat: czas
1801-1900
(8)
1701-1800
(7)
1901-2000
(7)
1501-1600
(6)
1601-1700
(6)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
501-600
(3)
601-700
(3)
701-800
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
2001-
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1945-1989
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Niemcy
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Włochy
(1)
Gatunek
Esej
(19)
Monografia
(11)
Antologia
(7)
Opracowanie
(7)
Biografia
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Synteza
(2)
Traktat
(2)
Wiersze
(2)
Wykład
(2)
Artykuły
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Listy
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powiastka filozoficzna
(1)
Powieść
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Testament
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(34)
Historia
(17)
Literaturoznawstwo
(7)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Religia i duchowość
(6)
Psychologia
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Językoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
49 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Zapalam światło w ciemnym pokoju: oświetlony pokój z pewnością nie jest już ciemnym pokojem, utraciłem go na zawsze. To, czego mieć już nie mogę, co nieskończenie wymyka się wstecz, a zarazem wypycha mnie naprzód, jest już jedynie przedstawieniem języka, ciemnością zakładaną dla światła. Światło jest tylko dojściem ciemności do samej siebie. (od wydawcy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 194-195.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Pomiędzy rokiem 1793 – tym, w którym Goya zaczyna swoje Kaprysy, a 1797 – rokiem upadku Republiki Weneckiej – Giandomenico (lub Domenico, jak lubi się podpisywać) Tiepolo wykonuje w willi w Zianigo, odziedziczonej po ojcu, Giambattiście, w której zamieszkał po opuszczeniu swojej Wenecji, cykl fresków poświęconych Pulcinelli. Kiedy maluje dwa ostatnie freski, Pulcinella zakochany i Odejście Pulcinelli, ma dokładnie siedemdziesiąt lat. Sala zawierająca historie Pulcinelli nie była duża, mogła być sypialnią malarza albo, co niewykluczone, miejscem medytacji. W każdym razie kiedy dotarł już do ostatniego etapu swojego życia, Giandomenico chce mieć przed oczami tylko Pulcinellę, rozmawiać jedynie z nim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359559 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 313-[323]. Indeks.
Finansowanie: Instytut Filozofii (Uniwersytet w Białymstoku)
Antologia esejów Hanny Arendt, poświęcona współczesnej polityce amerykańskiej i kryzysom, z jakimi borykała się w latach 60. i 70. XX wieku.
Władza i przemoc to przeciwieństwa. Gdy jedna panuje absolutnie, druga jest nieobecna. Przemoc pojawia się tam, gdzie władza jest zagrożona, gdy zaś zostaje pozostawiona samej sobie, kończy się to zanikiem władzy. Nie jest więc prawdą – i to jest wniosek poprawny – że przeciwieństwem przemocy jest brak przemocy. Pojęcie władzy bez przemocy – nonviolent power – wydaje się całkowicie redundantne. Przemoc może zniszczyć władzę, natomiast nie potrafi jej wytworzyć. (z rozdziału O przemocy)
Konsekwencją radykalnej przemocy jest śmierć będąca doświadczeniem apolitycznym, umiera się bowiem zawsze w głębokiej samotności i niemocy. To jej egzystencjalny, jednostkowy wymiar. Natomiast istnieje jeszcze polityczny wymiar śmierci, polegający na poświęceniu życia za zbiorowość, do której się należy, której się broni i z którą się utożsamia. Na tym polega patriotyzm w chwilach najcięższej próby. Dzięki poświęceniu własnego życia aktualizuje się i odnawia istnienie całej wspólnoty. Wspólnota polityczna – grecka, polska, każda – żywi się śmiercią pojedynczych osób; jest to jej nieodmiennie upiorny, zarazem wzniosły wymiar i charakter. (z Przedmowy Piotra Nowaka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o Shakespearze / W. H. Auden ; przekład, wstęp i posłowie Piotr Nowak. - Wydanie 2., rozszerzone. - Warszawa : Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego, 2016. - XVII, [1], 517, [1] strona : ilustracja ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: The lectures on Shakespeare, Fallen city : someone reflections on Shakespeare's Henry IV.
Bibliografia na stronach XII-XVIII i 495-500. Indeksy.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Humanistyczno-Socjologicznego Uniwersytetu w Białymstoku.
U Shakespeare'a najbardziej podoba mi się jego stosunek do własnej twórczości. Jest coś irytującego u największych artystów - Danta, Joyce'a, Miltona - w ich uporze tworzenia arcydzieł i podkreślania swej doniosłej roli. Umiejętność poświęcenia życia sztuce bez zapominania, że stanowi ona zajęcie frywolne, jest niesłychanym, osobistym osiągnięciem twórcy. Shakespeare nigdy nie traktuje siebie nazbyt poważnie. Gdy sztuka bierze siebie na serio, wówczas próbuje osiągnąć więcej, niż może.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343179 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
(Kronos)
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Tekst częściowo tłumaczony z języka niemieckiego oraz z języka francuskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352895/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
(Kronos)
Indeksy.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352895/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: "Le Neveu de Rameau", 1761. Polskie wydania także pt.: "Kuzynek mistrza Rameau".
Dzieło literackie w formie dialogu filozoficznego z odcieniem komediowym, napisane przez Diderota w roku 1761. Występują w nim dwie osoby: kuzyn wielkiego kompozytora Jeana Philippe'a Rameau, który był przyjacielem Diderota i Voltaire'a oraz filozof (Diderot). Kuzyn Jean-François Rameau nie ma już takiego talentu jak jego stryj, za to potrafi wygadywać morze frazesów o sztuce, które bawią filozofa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363676 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 529-560. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Dla Platona i Arystotelesa każdy byt posiada własne dzieło. Dziełem noża jest cięcie, a konia bieganie. Kiedy byt wykonuje dobrze to dzieło, które go definiuje, jest w pełni sobą, staje się dzielny i osiąga szczęście. Czym jest zatem właściwe dzieło człowieka?
Razem z Hobbesowską krytyką antropomorfizmu człowiek został pozbawiony nie tylko dzielności, ale również dzieła. W horyzoncie mechanicyzmu żaden byt nie ma własnego dzieła - koń jest tresowany do biegania, nóż wyprodukowany do cięcia. Dzieło jest zawsze narzucone, transcendentne, stanowi produkt intelektualny, który usprawiedliwia panowanie człowieka nad innymi oraz nad naturą. Dzieło jest matrycą władzy i nierówności - nieszczęścia.
Następstwo tej myśli zaznacza swoją obecność w Agambenowskiej koncepcji niedzielności, dzięki której filozof chciałby wyzwolić bycie z logiki dzieła, co pozwoliłoby każdej istocie prowadzić proste życie - ani szczęśliwe, ani nieszczęśliwe.
W pytaniu o dzieło chodzi nie tylko o nasze szczęście, ale o całą ontologię i politykę Zachodu. Czy właściwa rewolucja polega na zniesieniu dążenia do szczęścia? A może życie zgodnie z dzielnością - z najlepszym sobą - stanowi właściwe dzieło człowieka oraz utożsamia się ze spełnioną wolnością?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383851 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o humanizmie / Juliusz Domański. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2020. - 855, [1] strona ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 819-829. Indeksy.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nazwę i pojęcie humanizmu konstytuują dwa dość luźno i zarazem w sposób nieprosty zestrojone ze sobą składniki. Jeden jest filozoficzny i można go opisać jako wyróżnienie z całej reszty bytów i zarazem wysokie wartościowanie człowieka. Drugi odsyła do pewnego szczególnego typu kultury umysłowej i artystycznej, w którym najważniejsze miejsce zajmuje rozumne i kunsztowne, artystycznie wypielęgnowane słowo. Idzie właśnie o słowo nie tylko rozumne, ale też kunsztowne, tzn. skłonne zarówno bawić, jak i poruszać, budzić reakcje estetyczne i emocjonalne. Jeżeli najsprawniejszym narzędziem słowa rozumnego jest logika, to rozumnego i zarazem kunsztownego – retoryka i poezja. Jednoczy oba te składniki, obie te strony tego samego rozumnego słowa, przekonanie, że zdolne są umacniać i rozwijać w człowieku cechy, dla których on na owo wyróżnienie i wartościowanie szczególnie zasługuje, że je wspierają i zarazem wartość człowieka samego podnoszą. W tak ogólnej płaszczyźnie oba te składniki pozostają ze sobą w idealnej harmonii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363178 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 281-[293]. Indeks.
Wystarczy krótka chwila namysłu, aby uświadomić sobie, że słowo „historia” ma dwa podstawowe znaczenia. Po pierwsze, oznacza to, co się działo w dalszej lub bliższej przeszłości, po drugie rozeznawanie i odtwarzanie tego w narracji, która może, a z reguły też powinna być dociekliwym, krytycznym dyskursem, w tej drugiej zaś postaci „historia” to zarówno rodzaj pisarski, jak nauka, dyscyplina naukowa. Ani jednak w starożytności, ani w średniowieczu - w dwu z trzech epok, z których pochodzi źródłowy materiał tej książki – historia rozumiana jako rozeznawanie dziejów i ich odtwarzanie nie była uważana za naukę. Powodem takiego stanu rzeczy było pojęcie nauki czy, ściślej, wiedzy naukowej, jakie stworzyli filozofowie greccy, następnie przejęli od nich myśliciele chrześcijańscy i jakie zresztą wydaje się aktualne po dziś dzień. Najdobitniejszy wyraz znalazło ono u Arystotelesa. To właśnie, prześledzone w trzech epokach – w antyku, średniowieczu i renesansie – ścieranie się nauki i historii, będące w istocie serią rozmaitych prób łagodzenia stwierdzonego przez Arystotelesa antagonizmu, jest przedmiotem namysłu w tej książce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376984 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Powszechnie zwykło się mówić, że prawda jest jedna i zawsze taka sama. Cóż innego przez to rozumieć mamy, jeśli nie to, że prawidła umysłu, wskazujące nam prawdę, są stałe i wieczne? Wszakże jeśli uważać będziemy prawdę w zastosowaniu jej do rozmaitych przedmiotów, będzie ona liczna i wieloraka, albo raczej będziemy mieli liczbę prawd nieskończoną prawie, jak nieskończona być musi liczba twierdzeń prawdziwych, różnych od siebie w znaczeniu. To jednak jest niewątpliwe, że jeśli pewna myśl, pewne twierdzenie raz było prawdziwe, wiecznie takie być musi, tzn. że prawidło umysłu, wskazujące prawdę w tym twierdzeniu, nie odmienia się nigdy, i dlatego w którymkolwiek czasie to twierdzenie odniesiemy do owego prawidła, zawsze ono okaże się prawdziwe. Wytłumaczmy teraz, czym się to dzieje, że gdy prawidła myślenia, które nam podaje natura umysłu naszego, powinny być jedne i te same u wszystkich ludzi, sposób ich jednak myślenia bywa różny i odmienny. Nie skądinąd pochodzić to może, tylko stąd, że nie wszyscy równie radzić się umieją tych przyrodzonych myślenia prawideł, nie wszyscy je równie poznają, czyli, co jedno znaczy, nie u wszystkich z równą jasnością są one rozwinięte w umyśle.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342913/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
Bibliografia na stronach 611-614. Indeks.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Żadnej rzeczy wyjaśnienie nie doznało tylu trudności jak wykład woli ludzkiej i połączonej z nią wolności. Ta część psychologii otworzyła największe pole sporom i zarzutom, już to dlatego, że wyrażenia, którymi oznaczano te dwie władze, będąc mniej trafne, nie mogły być jednostajnie zrozumiane od wszystkich, już dlatego, że nie utworzono sobie jasnego i dokładnego tych dwóch władz wyobrażenia. Co innego jest twierdzić, że pewne rzeczy nigdy dokładnie pojęte i wytłumaczone być nie mogą, a co innego jest mówić, że się sprzeciwiają rozumowi. Stworzenie np. świata z niczego przez Najwyższą Istotę w niczym nie jest przeciwne rozumowi; z tym wszystkim przymuszeni jesteśmy wyznać, że sposób tego stworzenia nigdy jasno pojęty i dokładnie wyłuszczony być nie może. Najwyższa zasada moralności, której szukają filozofowie, powinna być twierdzeniem praktycznym tak ogólnym, ażeby z niego wywieść się mogły wszystkie zgoła prawdy moralne. Podług naszego zdania wyrażenie najogólniejszego prawidła moralności mogłoby oznaczyć się sposobem następującym: Tak czyń zawsze, ażebyś się nie wstydził wyznać przed całym światem twój postępek i objawić pobudki, jakie cię do niego skłoniły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342913/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Indeks.
Pięćdziesiąt tysięcy lat temu, w epoce paleolitu górnego, nasi przodkowie wykonali najbardziej spektakularny skok rozwojowy w całych dziejach człowieka. Wcześniej - istoty ludzkie stanowiły mało znaczącą grupę dużych ssaków. Później - ludzki umysł był zdolny zawojować cały świat. Co takiego się stało? W książce tej skupiamy się na tworzeniu mieszanin pojęciowych, wspaniałej umysłowej zdolności, która w swojej najbardziej zaawansowanej formie „dwuzakresowej” pozwoliła naszym przodkom osiągnąć przewagę i - na dobre lub na złe - uczyniła człowieka tym, kim jest dzisiaj. Badamy zasady tworzenia mieszanin pojęciowych, fascynującą dynamikę tego procesu i jego kluczową rolę w naszym myśleniu i naszym życiu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357458 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 191-205.
Miasto jest dwuznaczne. Nie jest tylko miejscem harmonii, schronienia. Jest również miejscem strachu. Żywimy nadzieję, że zostawimy go za bramą miasta, za drzwiami naszego domu. Następnie jednak odkrywamy, że znajdzie on zawsze sposób, by przeniknąć do wewnątrz. Jak gdyby na tym właśnie polegało przekleństwo naszych miast.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363245 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: Der kommende Gott. Vorlesungen über die Neue Mythologie. Teil 1.
Bibliografia polskich przekładów na stronach 425-[426]. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Fundusz Promocji Kultury
Nauka o literaturze próbuje wciąż na nowo potwierdzać aktualność pytań stawianych w dawnych tekstach. Ma to przyczynę ukrytą w pojęciu aktualności, albowiem co uważane jest za aktualne, jest właśnie tym, co obchodzi nas tu i teraz, nawiedzając i ożywiając nasze myśli, niepokoje i fantazje. Pobudzającą moc problemy rzadko jednak kryją w sobie dopiero od dziś; można by raczej powiedzieć, że pewien stan rzeczy uświadamiamy sobie jako problem dopiero przez to, że kwestia zadana nam dawno temu teraz – w szczególnych okolicznościach – nieuchronnie zmusza nas do zajęcia stanowiska. I tak aktualność odsyła do wcześniejszych dziejów, nad którymi nasza teraźniejszość musi jeszcze popracować, a których przezwyciężenie sięga przyszłości. Taki charakter mają najwyraźniej także apele, które literatura dawniejszych epok kieruje do naszej: gdy tylko poczujemy, że – jak się czasem mówi – jej lektura do nas przemawia, zdaje się pojawiać coś nieprzezwyciężonego, a my zdajemy sobie zarazem sprawę, że to coś ma swe przyczyny w złożonych związkach naszego historycznego zakorzenienia i od tamtych dawnych czasów nie przestaje stawiać nas wobec poważnych pytań. (Przełożył Tadeusz Zatorski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369241 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
Tytuł oryginału: "Le Désenchantement du monde: une histoire politique de la religion", 1985.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński
Książka ta zarysowuje pewien program. Nie udaje, że jest wyczerpującą polityczną historią religii, o którą się upomina; jej cel stanowi wyłącznie stworzenie podstaw dla podobnej historii, zdefiniowanie ogólnych ram i zarysowanie perspektyw. Napisano ją, biorąc za punkt wyjścia podwójną tezę, przesądzającą o jej kształcie i dynamice narracji.
Głosi ona, że mimo upartego trwania kościołów i utrzymywania się wiary życiowa trajektoria religijnego żywiołu w naszym świecie zasadniczo dobiegła końca, a niezwykła oryginalność Zachodu polega na tym, iż dokonało się tam ponowne włączenie w obręb ludzkich działań i więzi żywiołu sakralnego, który od zawsze modelował je od zewnątrz. Jeśli mamy tu do czynienia z kresem religii, jest to kres, który można stwierdzić, obserwując nie zanik wiary, lecz przemianę ludzko-społecznego uniwersum, dokonującą się nie tyle poza religią, co na jej fundamencie, poprzez całkowite odwrócenie pierwotnej religijnej logiki.
Analizę tego procesu rozpadu i odwrócenia istniejącej od niepamiętnych czasów formacyjnej mocy religijnego żywiołu wysuwamy tu na pierwszy plan.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376340 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 709-721.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zwykłe oczekiwania jedności i zwartości powieść ta w równym stopniu zawodzi, jak i je spełnia. Kto jednak posiada prawdziwie systematyczny instynkt, zmysł dla uniwersum, owo przeczucie całości świata, które czyni Wilhelma tak interesującym, odczuje wszędzie niejako osobowość i żywotną indywidualność dzieła, a im głębiej docieka, tym więcej odkrywa w nim odniesień i pokrewieństw, tym więcej duchowych relacji. Jeśli jakaś książka ma swojego geniusza, to właśnie ta (Friedrich Schlegel).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360954 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Indeks.
Książka ta stanowi wyjątkowe połączenie teorii aktora-sieci Brunona Latoura ze spekulatywnym realizmem Grahama Harmana oraz jego sprzymierzeńców. Będzie fascynującą lektura dla wszystkich zainterwsowanych nowymi trendami w humanistyce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342910 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Szkice Heinego powstały jako opisy do albumu stalorytów przedstawiających wizerunki bohaterek dramatów Szekspira. Jak wyjaśnia w posłowiu tłumacz, Tadeusz Zatorski, ów zbiór wydany został na przełomie 1836 i 1837 roku przez londyńskie wydawnictwo. Po sukcesie albumu w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i we Francji, pomyślano o nowym wydaniu niemieckim, tym razem opatrzonym tekstem cenionego autora, bo takie wersje dużo lepiej się sprzedawały. Wybór padł na Heinego.
W otwierającym tomik wstępie Heine przybliża niemiecką recepcję dzieła Szekspira. Zaznacza, że „lepiej niż Anglicy zrozumieli Shakespeare’a Niemcy”. Natomiast omówienia dwudziestu czterech postaci okazują się, przynajmniej po części, przenikliwymi analizami Szekspirowskich wątków, interpretowanymi przez Heinego z perspektywy XIX-wiecznej, co może być dla dzisiejszego odbiorcy szczególnie interesujące.
W króciutkich szkicach zaskakują czasem czytelnika uwagi o recepcji dzieła Szekspira, jak choćby ta o zmianie interpretowania (również przez aktorki) postaci Lady Makbet po rewolucji lipcowej. Inspirujące są spostrzeżenia o „hamletyczności” Romea, na którego „rozpalony umysł rzuca wąski cień nordycka powaga” (s. 213). Heine czyta Szekspira w kontekście nie tylko literatury, ale sztuki, historiozofii i religii. Najbardziej poruszył mnie najdłuższy ze szkiców poety – o Kupcu weneckim. Fragment, mający być ilustracją wizerunku córki Shylocka, Jessiki, jest przenikliwą analizą XIX-wiecznego antysemityzmu, która wybrzmiewa równie silnie i przerażająco dzisiaj. Do tego tekstu, jak sądzę, będą wracać czytelnicy Dziewcząt i kobiet Shakespeare’a.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359430 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Filozofii Niemieckiej)
Nota bibliograficzna na stronie 711. Indeks.
Heinricha Heinego tłumaczono w Polsce chętnie i często, ale zazwyczaj przede wszystkim jako "poetę romantycznego". Heine jako myśliciel, choć na filozofię niemiecką wywarł wpływ znaczący i długotrwały, był nad Wisłą długo ignorowany. Zapewne dlatego, że w tej roli sytuował się raczej w - niezbyt u nas popularnej - sceptycznej tradycji oświecenia, którego pojęcie, zdaniem Theodora W. Adorno, "przechował w stanie nierozwodnionym". To jednak nie było oświecenie pierwotne, samo w sobie skłonne do pewnego dogmatyzmu, lecz raczej - jak je nazywa Peter Bürger - "drugie oświecenie": oświecenie, które potrafi zdobyć się na rewizję własnych aksjomatów, dostrzegające złożoność świata i jego dialektyczny charakter. To dlatego Heine, choć diagnozuje w myśli niemieckiej śmierć chrześcijaństwa, a spinozyzm ogłasza "ukrytą religią Niemiec", będzie kpił zarazem z fanatycznych i nieprzejednanych "mnichów ateizmu".
Autor "Szkoły romantycznej" to przy tym także mistrz eseju filozoficznego i krytycznoliterackiego. A choć współcześni mu zawodowi myśliciele nierzadko go lekceważyli, to jego analizy i diagnozy zdumiewająco dobrze przetrwały próbę czasu. I trudno bez ich znajomości zrozumieć także Niemcy dzisiejsze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361143 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej